package!

Paketoitu palvelu parantaa kotisivujen tuottavuutta. (Kuva: Flickr.com / Beck Gusler)

Oletko joskus nähnyt yrityksen kotisivuja, joilla sisältönä on pelkkä lista palveluista tai tehtävistä, joita yritys tekee? Minä törmään sellaisiin päivittäin. Myönnän – olen jopa itse tehnyt sellaisia asiakkailleni.

Mitä vikaa listassa sitten on?

1. Sisältöä on liian vähän

Pelkkään listaan perustuva sisältö on liian niukka. Suurin ongelma on se, että hakukoneet eivät pidä merkittävänä sivua, jolla ei ole riittävästi sisältöä. Ymmärrettävästi hakusanojen esiintymistiheys on liian alhainen, jotta hakukone rankkaisi sivun kovin korkealle.

2. Sisältö ei erotu kilpailijoista

Yleensä yritys A:n lista palveluista on lähes suora kopio kilpailijan yritys B:n vastaavasta. Kumman yrityksen palvelun luulet vierailijan valitsevan A:n vai B:n? Ei kummankaan, kun sivustoja ei löydy Googlesta.

3. Lista ei kerro palveluiden todellista sisältöä

Jos potentiaalinen asiakas jostain käsittämättömästä syystä eksyy kotisivuille, hän ei kykene tekemään hankintapäätöstä pelkän listan perusteella – tai pahimmassa tapauksessa listalla olevan yhden sanan perusteella. Keittiöremontit-sana tuskin herättää kovin monessa meissä minkäänlaista intohimoa, päinvastoin.

4. Lista ei herätä luottamusta

Ostopäätös ei synny siksi, että sivulla ei ole mitään, mikä herättäisi luottamusta.

Ratkaisu: Tuotteistaminen

Tuotteistamalla palveluun saadaan särmää ja siitä on helppo kirjoittaa maukkaita kuvauksia.

1. Tuotteella on nimi

Tuotteen nimi kertoo, että kyseessä on eri tuote kuin naapurin puljussa.

2. Tuotteella on tarina

Tuotteen tarina tekee siitä mielenkiintoisen.

3. Tuotteesta on hyötyä

Tuotteen tulee olla ratkaisu asiakkaan ongelma ja tyydyttää hänen tarpeensa. Tuotteistuksen myötä asiakas ymmärtää, mitä hyötyä tuotteesta on hänelle. Tuote helpottaa, säästää, viihdyttää tai tuottaa. Nyt saat luvan listata ne.

4. Sisältö on selkeästi määritelty

Tuotteistamisessa oleellista on se, että palvelulle määritellään selkeä sisältö. Asiakkaan ei tarvitse arvailla, mitä hän tilatessaan saa – hän saa sen, mitä tilaa.

5. Tuotteella on toimitusaika

Tuotteen toimitusaika on syytä määritellä: milloin palvelu alkaa ja milloin se päättyy.

6. Tuotteella on hinta

Netissä on vaikea arvata kotisivujen ulkoasusta, kuinka suuri yritys on kyseessä. Yhtä vaikeaa on arvata palveluiden hintatasoa. Uskon, että muutkin ostajat ovat yhtä laiskoja kuin minä. En jaksa kilpailuttaa kovin pieniä hankintoja. Kaupat syntyy helpoimmin sen yrityksen kanssa, joka kertoo avoimesti hintansa.

7. Tuotteella on takuu

Ostamisen kynnystä laskee huomattavasti se, jos tuotteella on takuu. Takuun myötä ostamisen riski pienenee ja luottamus kasvaa. Samalla tuotekuvauksesta tulee taas pykälää sisällökkäämpi.

Yhteenveto

Tuotteistettu palvelu on niin selkeästi määritelty, ettei sisällöntuottajan ole vaikea kirjata sitä kotisivuille. Tuote löytyy helposti hakukoneilla, se on helppo ostaa.