Meeting women's Kick Boxing in Rome hosts of the World Sports Center fitness ...

Sosiaalisella medialla on aika vähän tekemistä potkunyrkkeilyn kanssa, ellei kick-boxing-seura perusta omaa Facebook-sivua. Kuva: Flickr.com / Claudio Gennari

Mielenkiintoni heräsi, kun näin YLE Savon nettisivuille artikkelin ”Yritykset taistelevat huomiosta sosiaalisessa mediassa”. Onko markkinointi sosiaalisessa mediassa taistelua?

Minusta kamppailu- ja taistelu-sanat sopivat erittäin huonosti sosiaaliseen mediaan. Onneksi Facebook- ja Twitter-käyttäytyminen todellisuudessa harvoin muistuttaa tappelua – onhan sitäkin tietysti nähty, esimerkkinä surullisen kuuluisa tapaus Nestle.

Myönnettäköön, että mainostaminen on kamppailua asiakkaiden huomiosta, mutta mainostaminen on vain yksi osa markkinointia – eikä se osa joka parhaiten sopii sosiaaliseen mediaan.

Sisältömarkkinoinnin opein sosiaaliseen mediaan

Sisältömarkkinoinnin perusperiaate on jakaa mielenkiintoista sisältöä. Siinä on mielestäni hyvä lähtökohta markkinoinnille sosiaalisessa mediassa.

YLE Savon jutussa haastateltu Jukka Kekäläinen on periaatteessa samaa mieltä:

Viihtymisen lisäksi sosiaalisesta mediasta haetaan sellaista tietoa, joka on jollain tavoin hyödyllistä. Usein hyötykin on viihtymistä, erilaisia tarjouksia tai mahdollisuutta voittaa jotain.

Minä haluaisin uskoa, ettei sosiaalinen media ole pelkkiä tarjouksia ja voittoja kuluttajamarkkinoinnissakaan. Voisiko esimerkiksi Facebook olla aikuistumassa? Tiukkapiposetänä en tarkoita, ettei pelejä saisi pelata, vaan pelit olisivat vain osa muuta kokonaisuutta.

Blogi on sosiaalista mediaa

Ennen sosiaalisesta mediasta puhuttaessa mainittiin aina Facebook ja Twitter. YLE Savon jutussa luetellaan niiden lisäksi YouTube. Jostain syytä blogit usein unohtuvat listasta.

Minun käsitykseni blogeista sosiaalisen median eliittinä vahvistuu jatkuvasti. Itse asiassa Scoblen ja Israelin Blogit ja bisnes -kirjan (2008, Basam books) mukaan Japanissa bloggaajat keskustelevat lähes yksinomaan paluuviitteiden välityksellä. Toisin sanoen, sosiaaliseen mediaan osallistuminen edellyttää oman blogin perustamista. Suomessa tilanne ei ole niin paha kuin Japanissa, mutta se kuvastaa hyvin blogien sosiaalisuutta, vaikkei edes suoraa kommentointia olisi sallittu.

Älä nyrkkeile sosiaalisessa mediassa ja markkinoinnissa yleensä. Ole reilu ja antelias. Muista Linnunradan käsikirja liftareille opetus: Älä hätäile.

P.S. YLE Savon jutussa ei viitata taisteluun otsikkoa lukuunottamatta.