Mielenkiintoni heräsi, kun näin YLE Savon nettisivuille artikkelin ”Yritykset taistelevat huomiosta sosiaalisessa mediassa”. Onko markkinointi sosiaalisessa mediassa taistelua?
Minusta kamppailu- ja taistelu-sanat sopivat erittäin huonosti sosiaaliseen mediaan. Onneksi Facebook- ja Twitter-käyttäytyminen todellisuudessa harvoin muistuttaa tappelua – onhan sitäkin tietysti nähty, esimerkkinä surullisen kuuluisa tapaus Nestle.
Myönnettäköön, että mainostaminen on kamppailua asiakkaiden huomiosta, mutta mainostaminen on vain yksi osa markkinointia – eikä se osa joka parhaiten sopii sosiaaliseen mediaan.
Sisältömarkkinoinnin opein sosiaaliseen mediaan
Sisältömarkkinoinnin perusperiaate on jakaa mielenkiintoista sisältöä. Siinä on mielestäni hyvä lähtökohta markkinoinnille sosiaalisessa mediassa.
YLE Savon jutussa haastateltu Jukka Kekäläinen on periaatteessa samaa mieltä:
Viihtymisen lisäksi sosiaalisesta mediasta haetaan sellaista tietoa, joka on jollain tavoin hyödyllistä. Usein hyötykin on viihtymistä, erilaisia tarjouksia tai mahdollisuutta voittaa jotain.
Minä haluaisin uskoa, ettei sosiaalinen media ole pelkkiä tarjouksia ja voittoja kuluttajamarkkinoinnissakaan. Voisiko esimerkiksi Facebook olla aikuistumassa? Tiukkapiposetänä en tarkoita, ettei pelejä saisi pelata, vaan pelit olisivat vain osa muuta kokonaisuutta.
Blogi on sosiaalista mediaa
Ennen sosiaalisesta mediasta puhuttaessa mainittiin aina Facebook ja Twitter. YLE Savon jutussa luetellaan niiden lisäksi YouTube. Jostain syytä blogit usein unohtuvat listasta.
Minun käsitykseni blogeista sosiaalisen median eliittinä vahvistuu jatkuvasti. Itse asiassa Scoblen ja Israelin Blogit ja bisnes -kirjan (2008, Basam books) mukaan Japanissa bloggaajat keskustelevat lähes yksinomaan paluuviitteiden välityksellä. Toisin sanoen, sosiaaliseen mediaan osallistuminen edellyttää oman blogin perustamista. Suomessa tilanne ei ole niin paha kuin Japanissa, mutta se kuvastaa hyvin blogien sosiaalisuutta, vaikkei edes suoraa kommentointia olisi sallittu.
Älä nyrkkeile sosiaalisessa mediassa ja markkinoinnissa yleensä. Ole reilu ja antelias. Muista Linnunradan käsikirja liftareille opetus: Älä hätäile.
P.S. YLE Savon jutussa ei viitata taisteluun otsikkoa lukuunottamatta.
Hyvä, hyvä! Tätä pitäisi enemmän vain korostaa: Kyse ei ole taistelusta. Tottakai jokainen yrittäjä etsii maksavia asiakkaita, jopa minun pollyannamainen ajattelutapani sen ymmärtää ja tunnustaa, mutta kun yhden pienen yrittäjän tekemiskapasiteetti on äkkiä tukossa niin yhteistyöstä jopa osittaisen kilpailijan kanssa voisi saada aikaan win-win-asetelman. Yhteistyötä olisi opittava tekemään ihan uudella tavalla. Ihan riittävästi on olemassa surullisia esimerkkejä siitä, miten vanha ajattelu ei enää toimi.
Kiitos kommentistasi Outi.
Jos sosiaalista mediaa käyttää markkinointiin, sen on lopulta tähdättävä myyntiin. Eikä liiketoiminnan kannalta ole oikeastaan muita tavoitteita. Välitavoitteita voi tietysti olla muitakin kuin myyminen.
Eikö verkostoitumisenkin tarkoitus ole myynnin lisääminen – ellei kyse ole harrastustoiminnasta.
Pakko kommentoida tuota YLE Savon artikkelia tässä sen verran, että artikkelin alusta voi saada hätäisesti luettuna hieman väärän käsityksen.
Ehkä siihen alkuun olisi kuulunut tarkentaa, että Mainosbarometriin *vastanneista* yrityksistä 94% aikoo hyödyntää sosiaalista mediaa markinoinnissaan ensivuonna.